Posted by & filed under Blog.

Biztonságos gokartozás & ami mögötte van

 

Kicsik és nagyok között egyre népszerűbb a hobbi gokartozás. A sport velejáró szépsége az izgalom, a száguldás élménye, és a hatalmas adrenalin bomba, ami átjárja az ember testét, mikor megindul alatta a lóerő. Aki szereti a motorok világát, legyen szó autó- vagy motor versenyzésről, biztosan kipróbálja a gokartozást is, és jó esélyekkel függővé is válik
.
Aki ezt a hobbit választja, számolnia kell a gokartozás rizikófaktorával is. A gokartozás kockázatos sport, ami motorsport jellegénél fogva gondatlanságból akár veszélyes is lehet. A vendég szabad akaratából választja ki a szimpatikus gokart pályát, ott saját felelősségre versenyez, és be kell tartania annak szabályait, előírásait.

De mit vár el cserébe a vendég? Feltételezi, hogy minden adott a biztonságos gokartozáshoz. A kockázatokat vállalva, a gokart pálya üzemeltetőjére bízza magát és testi épségét, megbízik annak szakmai tudásában és a pálya hiánytalan felszereltségében. A vendég szeretné gondtalanul élvezni pár percig a száguldás örömét, arra hagyatkozva, hogy ő biztonságban van.

élményajándék

PixaBay

A biztonságos gokartozás előírásai & kellékei

Az írás ezen részében a hobbi gokartokkal kapcsolatos tudnivalókat, előírásokat szeretnénk ismertetni. Nem térünk ki az amatőr és profi versenyek szabályaira, verseny gokartok felszereltségére!

Biztonságos pályaelemek:
A pályaelemekre, pontosabban a pályakordonra annyi előírás van, hogy az ütköző gokartot megfogja, ezért össze kell erősíteni az elemeket, valamint olyan magas legyen, hogy ne tudjanak azon ütközés során átrepülni.
Nem vonatkozik egységes szabályozás a pálya vonalát meghatározó anyag összetételére. Lehet akár gumi, vagy műanyag, csak a minimum magasságnak kell megfelelnie.

Biztos neked is egyből a használt gumikból kirakott pálya jut eszedbe. Ez egy nagyon jópofa, stílusos dizájn, ami becsapódásnál tompítja is az ütközést. Könnyen és jól alakítható, olcsó megoldás, súlya miatt nem kell lerögzíteni. Rugalmasabb anyagánál fogva sokkal előnyösebb ezzel összetalálkozni, mint a betonfallal.

Flexi-track pályaelemek: 2007-ben jött be Magyarországra, jelenleg csak a SiLverKart Gokart pályán lehet találkozni vele. A pályaelemek sajátossága, hogy kúpszerű formája visszavezeti a gokartot a pályára. Rugalmas, de megtartja a pályaívet.

Hátránya az, hogy drága a fenntartása, és a pálya (újra) alakítása jóval időigényesebb. Az ötlet forrását Michael Schumaher Gokart és Rendezvényközpontja adta, itt már 2007-ben is flexi-track pályaelemeket használtak. Német szabadalom, melyet kifejezetten gokart-pályavonalak megépítésére fejlesztettek ki.

Igazán minőségi pályát lehet belőle építeni, az esztétikai előnyéről nem is beszélve. Igazi Forma-1-es hangulatot kölcsönöz!

Michael Schumacher Kart Center – Flexi Track pálya elemekkel, SodiKart gokartokkal

 

Biztonsági öv:
A gokartnak biztonsági övvel és opcionálisan fejtámlával kell rendelkeznie, valamint úgy kell kialakítani, hogy a motor meleg részeit burkolat fedje.
Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy komoly sérülések szerezhetőek, ha valaki kiesik/kirepül a gokartból és akár műtét is lehet a vége. A biztonsági öv szorosan a gokartban tartja a versenyzőt, legjobb esetben négy ponton rögzítve. A régebbi verziónál a pályabírók a becsatolása után húzzák be megfelelő méretűre az övet. Az új, automata övek olyan elven működnek, mint az autókban. Szabad mozgást biztosítanak, ütközés, vagy baleset esetén megfeszülnek.

4 pontos automata biztonsági öv RT8-as gokartban

Bukócső:
A biztonságos gokartozás egyik fontos eleme a vendég védelmére szolgáló fém bukócső, ami az ülés mögött található. Borulás esetén ez tartja meg a gokartot a versenyző feje felett, elkerülve a fej-, nyaki- és gerincsérüléseket. Az öv és a bukócső együttes használatának köszönhetően a gokartból való elmozdulás esélye csekély.

Fejtámla:
A bukócsövön általában fejtámla is található, ami a nyaki sérülések kockázatát csökkenti. A fejtámla mérete az évek során hosszában szélesebb lett, a még nagyobb biztonság érdekében.

Gokartok külseje:
Az évek alatt sokat változott a gokartok külleme. Egyrészt nem árt haladni a korral, és dizájnosabb, „dögösebb” gokartokat alkotni, másrészt a hiányokat is kiküszöbölték. A gokartok már teljes burkolatot kapnak, így az égési sérülések kockázata a nullára csökkent.
A féklámpa sok esetben segít elkerülni a balesetveszélyes helyzeteket. A mögöttünk haladó versenyző egyértelműen látja, hogy előtte a versenyző lassít váratlan helyzet, vagy kanyar miatt.

SodiKart RT8-as gokart az előírt biztonsági felszerelésekkel (biztonsági öv, bukócső, fejtámla, teljes burkolat)

 

Gokart márkák Magyarországon

Két nagy gyártó cégről érdemes beszélni. A német Rimo márka, ami már több tíz éve szolgálja itthon a hobbi sport iparágat, és a Magyarországon tinédzsernek számító francia SodiKart.
A SodiKart 2007-ben robbant be az országba, amikor Schumacher pályáján már javában ezzel száguldoztak. Magasabb árkategóriát képviselnek (a Rimohoz képest), minőségi autókkal és költségesebb fenntartással, mégis sikerült belopnia magát a gokartrajongók szívébe. Ettől az évtől a fővárosban egyre több pályán jelentek meg a SodiKart RX7-es gokartjai.

A Sodi évről évre fejleszti gokartjait, és új típusokat dob a piacra. A klasszikus gokart fazontól való elrugaszkodását a 2014-es RT8-as gépei jelentették: Új design, több burkolat, extra kiegészítők.

Biztonságos gokartozás – Szabályozások és rendeletek Magyarországon

 

Rendeletek, jogszabályok

A biztonságos gokartozás követelményeit az MSZ EN 16230-2:2017 szabvány taglalja. Ez írja le, hogy európai szabvány szerint milyen szabályok vonatkoznak a gokart pályákra üzemeltetési és működési szinten. Ez a dokumentum útmutatást nyújt a kört üzemeltetőknek a gokart létesítmények biztonságos üzemeltetése tekintetében.

Nem távolítja el a résztvevők felelősségét saját biztonságuk iránt, és nem távolítja el azt a legfontosabb elvet sem, hogy a motorsport jellegénél fogva veszélyes lehet. Az elektromos gokartok veszélyeire vonatkozó követelmények nem tartoznak ide.
A gokartozás II. veszélyességi osztály besorolást kapott a 7/2007. (I.22) GKM rendelet alapján. Ide tartozik többek között a quad, az óriáskerék, az elvarázsolt kastély és a vízifoci is.

 

Folyamatos ellenőrzés

A GKM rendelet szabályozza többek között az időszakos műszaki vizsgálatot és az üzemeltetési napló vezetését (előírásoknak megfelelő szerelés, hibák és elhárításuk, üzemóra). Kimondja, hogy a „mutatványos berendezést” úgy kell tervezni, gyártani, kialakítani, hogy rendeltetésszerű használat esetén ne veszélyeztesse a személyek életét, testi épségét, egészségét.
A gokart pálya üzemeltetője berendezését köteles 2 évente időszakos műszaki vizsgálatra bemutatni a kijelölt szervezetnek. A megfelelt gokart pályák tanúsítványt kapnak, amit jól látható helyen kell elhelyezni a létesítményben. Jelenleg az ÉMI-TÜV tanúsító szakértői hatásköre a pályák vizsgálata és tanúsítványok kiállítása.

Látogatásuk alkalmával ellenőrzésre kerül a pálya állapota ( burkolat minősége, a minimális szélesség ), az elválasztó kerítések ( kialakítás, kivitel, stb.) , a gokartok állapota, ezen belül a kormány, a fékek működőképessége, a körbefutó ütköző épsége, a biztonsági berendezések és eszközök megléte ( biztonsági öv, sisak ).

Elektromos gokartokra a jelenlegi gokart szabvány nem terjed ki, de értelemszerűen a biztonsági elvárások ugyanazok, mint a benzines gokartoknál.

Biztonságos gokartozás – nem olcsó mulatság!

 

A közvetlenül a gyárból érkező gokartoknak már meg kell felelniük a követelményeknek, az alap felszereltséggel együtt:
„Amennyiben a gokartokat a vonatkozó szabványokban foglalt tervezési és gyártási követelmények szerint gyártották, és annak megfelelően üzemeltetik, azt úgy kell tekinteni, hogy megfelel a biztonságossági és egészségvédelmi követelményeknek.” 7/2007. (I.22) GKM rendelet
Az gokart alap felszereltség nem tartalmazza: Biztonsági öv, bukócső, fejtámla, fék lámpa. Ezek mind extra költségek, összesen 650 euró plusz kiadás jelentenek gokartonként!

Egy új, legújabb típusú SodiKart ára 5.050 euró/db. Az extrákkal együtt 5.700 euró, ami 1.800.000 Ft. Egy létesítmény legalább 8 gokartot vásárol, plusz legalább 1 csere gépet.
Minden üzemeltetőnek szíve joga eldönteni, hogy min szeretne spórolni, vagy mire szeretne többet kiadni.
Az biztos, hogy a Vendégek biztonságát kockáztatni teljesen felesleges. Aki hobbi szinten űzi a gokart sportágat, szeretne biztos lenni benne, hogy a biztonságos gokartozás mindennél előrébb való az üzemeltetőknek is.

Biztonságos gokartozás és a SiLverKart Budapest

 

A SiLverKart Gokart és Rendezvényközpont minden előírásnak megfelel, csarnokunkban szigorú ellenőrzéseket végez a TÜV kétévente. Rendelkezünk TÜV tanúsítvánnyal, amely biztosítja, hogy gokartjaink minden biztonsági felszereléssel rendelkeznek (négy pontos biztonsági öv, bukócső, fejtámla), és pályánk maximálisan megfelel az előírásoknak.

Ha szeretnéd a biztonságos gokartozás élményét átélni, látogass el hozzánk a SiLverKartba!